Parbrize: inlocuire si reparare

Conceput initial ca un simplu mijloc de protectie a celor patru roti, astazi parbrize auto acasa nu este doar atat: este, de fapt, unul dintre elementele fundamentale ale automobilului. Desi continua sa fie un element care protejeaza soferul si pasagerii de posibilele entitati „zburatoare” externe si de agentii atmosferici, astazi parbrizul a evoluat intr-o asemenea masura incat a devenit fundamental pentru a contribui la rigiditatea structurala a automobilului.

Fiind de o importanta fundamentala, geamul este, prin urmare, inclus deja la nivelul proiectarii autovehiculelor si luat in considerare la calcularea comportamentului vehiculului pe sosea (atunci cand acesta trebuie sa infrunte obstacole sau in viraje). Un geam deteriorat reprezinta un pericol pentru siguranta ta!

Cu toate acestea, functia sa de siguranta este deosebit de importanta: pe langa faptul ca ii protejeaza pe cei din interiorul vehiculului de obiectele exterioare (cum ar fi pietricelele sau carcasele de anvelope, de exemplu), in cazul nefericit al unui accident rutier, nu numai ca parbrizul actioneaza ca un suport pentru airbagul pentru pasageri, asigurand functionarea corecta a acestuia, dar previne, de asemenea, ejectarea pasagerilor care nu poarta centura de siguranta.

Asadar, dupa ce am remarcat importanta sticlei, se poate deduce ca si intretinerea acesteia este cruciala. Daca, de exemplu, elemente din mediul exterior se ciocnesc de parbriz, creand mici fisuri, care nu atrag atentia soferului, deoarece nu sunt deosebit de vizibile, ar trebui sa ducem imediat masina la un mecanic si sa o verificam.

Reparatie sau inlocuire?

Pare de prisos sa subliniem ca, in cazul in care exista mai multe fisuri sau daca cele cateva fisuri prezente pe parbriz sunt in stare proasta, inlocuirea este obligatorie. Inlocuirea unui parbriz spart sau grav deteriorat nu este importanta doar pentru siguranta calatorilor, ci este, de asemenea, esentiala pentru a evita amenzile si sanctiunile in timpul deplasarii.

Inlocuirea parbrizului are loc atunci cand caracteristicile daunei (dimensiune, pozitie etc.) sunt de asa natura incat nu mai poate fi reparata. Mai exact, acest lucru se intampla atunci cand

  • diametrul fisurii este mai mare decat cel al unei monede
  • deteriorarea se afla la mai putin de 6 cm de margine
  • fisura se afla in campul vizual al conducatorului auto

Reparatia este o operatiune mai simpla si mai rapida: dureaza aproximativ 30 de minute, in comparatie cu inlocuirea, care dureaza 90 de minute, si consta in aplicarea unei rasini fluide pe piesa ciobita. Rezultatele, daca operatia este efectuata corect si cu atentie, vor fi satisfacatoare nu numai din punct de vedere functional, ci si estetic.

O reparatie nu o merita pe cealalta!

Dupa constatarea gravitatii pagubelor, daca este necesara inlocuirea parbrizului, exista elemente care trebuie luate in considerare la alegerea celui mai bun atelier. Prezenta ruginii in momentul dezasamblarii parbrizului deteriorat; curatarea piesei de schimb dupa transport, in timpul caruia aceasta poate intra in contact cu siliconul, dusmanul adezivilor; asamblarea, un proces pentru care precizia si capacitatea reparatorului de a determina cat timp are nevoie adezivul pentru a-si produce efectul, sunt procese care necesita o mare indemanare si cunostinte.

Intr-adevar, daca acesti pasi nu sunt efectuati cu atentie si precizie, pot exista pericole pentru sanatatea soferului si a pasagerilor aflati la bord.

Informatii interesante despre parbrize

Ulterior, de-a lungul anilor au fost facute numeroase modificari, iar in 1937 utilizarea sticlei de siguranta a devenit obligatorie pentru toate vehiculele.

O descoperire semnificativa a fost facuta in 1938, cand Pittsburgh Plate a produs sticla calita, care era semnificativ mai rezistenta la spargere decat sticla obisnuita. In ciuda atributelor sale adaugate, aceasta sticla (Herculite) a fost mai subtire decat sticla laminata si mult mai ieftin de produs.

Acest parbriz a facut un alt salt inainte cand Studbaker a produs primul parbriz curbat in 1947. Alti 10 ani si producatorii au inceput sa adauge nuante la geamuri, in special partea superioara pentru a reduce stralucirea.

In zilele noastre parbrizul este destul de diferit, adesea mai mare si mai grabit. Producatorii acopera, de asemenea, parbrizul cu o pelicula coloranta pentru a reduce razele infrarosii si pentru a preveni intrarea prea multa caldura in vehicul.

Stergatoarele cu senzor de ploaie. Numele spune totul, stergatoarele de parbriz cu senzor de ploaie care se pornesc automat cand incepe sa ploua, dar cum? Pe parbriz sunt instalati senzori care masoara cantitatea de ploaie care se aduna pe parbriz folosind un fascicul de lumina infrarosu care detecteaza cat de multa lumina este reflectata inapoi prin sticla. Cu cat este mai multa apa pe sticla, cu atat se reflecta mai putina lumina, care la randul sau activeaza stergatoarele, ajustand frecventa acesteia in functie de cantitatea de apa de pe parbriz.

Probabil te gandesti cum ma va ajuta asta? Indeparteaza un lucru mai putin la care trebuie sa te gandesti atunci cand navighezi prin conditii meteorologice extreme, ceea ce imbunatateste siguranta si bunastarea ta pe drumuri.

Revolutionand industria auto, pe rand Tesla, Model X in special, iar la carma inovatiei se afla CEO-ul Tesla, Elon Musk. Ceea ce ne-a remarcat cu adevarat la aceasta a fost parbrizul panoramic al Modelului X, care a oferit 31 de metri patrati de vizibilitate neinhibata, care se intindea deasupra soferului si pasagerului si dincolo de linia acoperisului.

Recomandari

Util